جمعی از اعضاء کانون توحید مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها قزوین

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

آقا میرزا

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«ستون خانة خدا»

ماتم فقدان آقا میرزا مسئلة ساده ای برای هیچ یک از آنهایی نیست که با او حتی مختصر آشنا بودند؛

خدایا از کدام سرّ و رازش بگوییم؟ کدام صفحة حیات بی ریای او را مرور کنیم و از فقدان کدام صفت پسندیده اش در وجودمان ابراز شرمندگی کنیم؟ از صفای باطنش که پیر و کودک، خرد و کلان، زن و مرد، آشنا و غریبه، همسایه و مسافر و ... را به خود جذب می کرد و یا از زلالی نیت های پاکش؟ راستی والاترین ویژگی آقا میرزا در چه بود که مکتب نرفته آموزگار چندین نسل شد؟ چرا اختلافات امنا، تحولات سیاسی، تغییرات مدیریتی، تعویض نسل ها، فقر مالی، مصائب کمرشکن خانوادگی و موارد احتمالی بسیاری که من و شما از آنها بی خبریم، هیچگاه زبان شکر او را از حمد و سپاس خدای متعال باز نداشت؟ چرا دیگران به جای رسیدگی به مشکلات او همواره از او روحیه می گرفتند؟ چرا....

۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰

مکتب ایرانی


بسم الله الرحمن الرحیم

 

مکتب ایرانی

 

 

 

ایران و ایرانی وطن پرست و ... تاکید بر ایران و ایرانیان موضوعی است که نه تنها در این پنج شش سال اخیر بلکه از همان دوران نوجوانیم یعنی دوره ی به اصطلاح اصلاحات برایم معنا و تصویر مبهمی داشت. اصلا کاری به انگیزه ی آنان که بر این طبل ایران و ایرانی می کوبند کار ندارم که آیا قصد سیاسی دارند و یا ایدئولوژیکی چرا که در هر صورت عده ی زیاد از مردم تحت تاثیر همین گفتمان قرار گرفته تا جایی که جریان مذهبی کشور هم داخل این گفتمان شده اند و دم از اسلام ایرانی می زنند.

حامد یزدی

۶ نظر موافقین ۳ مخالفین ۳

نیابت و مجاز 2


    بسم الله الرحمن الرحیم

    در شماره ی گذشته به معرفی اجمالی منابعمان پرداختیم اکنون به طرح مسئله و حالات متصور برای دیدگاه های گوناگون میپردازیم:

    اما طرح مسئله: ابن هشام در مغنی اللبیب پس از بیان معانی باء ( البته در مغنی الادیب پس از الی) به بیان این اختلاف پرداخته شده است:

    « تنبیه

    مذهب البصریین أن أحرف الجر لا ینوب بعضها عن بعض بقیاس کما أن أحرف الجزم وأحرف النصب کذلک وما أوهم ذلک فهو عندهم إما مؤول تأویلا یقبله اللفظ کما قیل فی ( ولأصلبنکم فی جذوع النخل) إن فی لیست بمعنى على ولکن شبه المصلوب لتمکنه من الجذع بالحال فی الشیء وإما على تضمین الفعل معنى فعل یتعدى بذلک الحرف کما ضمن بعضهم شربن فی قوله

    175- ( شربن بماء البحر ... )

    مهدی مهدوی

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۲

قوانین پنهان و خود نهاده در زندگی 4


مقاله چهارم

دو بحث وجود دارد : یک بحث از چیستی فلسفی این تفکرات بنیادین و خصوصیات آن ها و لوازمش و...

و بحث دیگر علت فراگیر شدن آن است و این که چه می شود اینها فراگیر می شود.

نباید بین این دو بحث خلط صورت گیرد.

اینکه این تفکرات بنیادین چه تفکراتی هستند و ماهیت آنها چیست ؟

در مورد اینکه منشاء این تفکرات کجاست شاید بتوانیم بگوییم این تفکرات اساسی حاصل فلسفه ای است که به تبیین عالم می پرازد

حامد یزدی


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

دید و بازدید


دید وبازدید

عید نوروز همراه با رسم و رسوماتی است که در جای خود پسندیده و نیکوست، شاخص ترین آنها همین مراسم دید و بازدید از اقوام و آشنایان است که در اصطلاح دینی می شود "صله رحم" که متاسفانه تا حد زیادی به رفع تکلیف مبدل شده و با حواشی همچون تشریقات و تجملات و ..... کم کم اصل از بین رفته.

بگذریم که این قضیه خود سری دراز دارد، فقط " خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل".

به هر حال هر مسئله ای با تمام عیب ها و نقص ها دارای محاسنی هم هست، در ادامه به نمونه ای از آن که موجب تلنگری به خودم شد اشاره می کنم، شاید برای دوستان هم مفید فایده باشد.

رسول گلدوزها

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱

چهل حکمت از امام جواد علیه السلام


    چهل حکمت از امام جواد علیه السلام

     

    1. ثَلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه‏ِ: کَثْرَةُ الاِْسْتِغْفارِ وَ خَفْضُ الْجانِبِ وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ

    سه چیز بنده را به مقام رضوان الهى مى‏رساند: استغفار زیاد، فروتنى با مردم و زیاد صدقه دادن.

    کشف الغمه، ج2، ص349

    2. اِنَّ لِلّهِ عِباداً یَخُصُّهُمْ بِالنِّعَمِ وَ یُقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها فَإِذا مَنَعُوها نَزَعَها عَنْهُمْ وَ حَوَّلَها اِلى غَیْرِهِمْ

    خداوند بندگانى دارد که نعمت‌هایش را به آنان اختصاص داده است و مقرر کرده از آن بذل و بخشش کنند و اگر خوددارى کنند، از آنان مى‏گیرد و به دیگران منتقل مى‏کند.

    کشف الغمه، ج2، ص364

    3. مُلاقاةُ الإخوانِ نُشْرَةٌ وتَلقیحُ العَقلِ، وإن کانَ نَزْرا قَلیلاً

    ملاقات با برادران (دینى)، هرچند کوتاه، موجب شکفتن و بارورى عقل مى‏شود.

    امالى شیخ مفید، ص 328، ح 13

    علی جانی

۵ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰

در مهمانی های فامیلی سفره ها و نشست ها نباید مختلط باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

در مهمانی های فامیلی سفره ها و نشست ها نباید مختلط باشد.

1- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن سفارشاتی که به زنی به نام حولاء داشتند فرمودند: یَا حَوْلَاءُ لَا یَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تُدْخِلَ بَیْتَهَا مَنْ قَدْ بَلَغَ الْحُلُمَ وَ لَا تَمْلَأَ عَیْنَهَا مِنْهُ وَ لَا عَیْنَهُ مِنْهَا وَ لَا تَأْکُلَ مَعَهُ وَ لَا تَشْرَبَ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَحْرَماً عَلَیْهَا وَ ذَلِکَ بِحَضْرَةِ زَوْجِهَا.[1]

«اى حولا! جائز نیست که زن، فردی که به بلوغ رسیده را به منزل خود راه دهد و چشمش را از او پر کند و آن مرد نیز چشمش را از آن زن پر کند (کنایه از نگاهی که به تمامه و به صورت خیره باشد) و جائز نیست با او بر سر یک سفره غذا بخورد مگر اینکه آن مرد محرم او باشد و در حضور شوهر غذا تناول کنند. (یعنی اگر آن مرد محرم است می تواند در حضور شوهر با او بر سر یک سفره بنشیند و اگر نامحرم است حتی در حضور شوهر نیز نباید بنشیند).»

محسن علیگو

۳۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۴