جمعی از اعضاء کانون توحید مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها قزوین

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

جهان بینی 6

بسم الله الرحمن الرحیم

همانطور که گذشت قبل از ورود به شناخت انسان (از راه مقایسه با دیگر موجودات) باید به این سئوال پاسخ دهیم که :

آیا بین موجودات عالم وجه تمایز حقیقی وجود دارد ؟ آیا موجودات با هم تفاوت حقیقی دارند و یا تفاوت آنها مثل تفاوت مثلا اتومبیل است با موبایل ؟

توضیح سخن کسانی که قائلند بین موجودات عالم وجه تمایز حقیقی وجود ندارد :

 

حامد یزدی

۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

«مشق5»

بسم الله الرحمن الرحیم

وابستگی و ارتباط تنگاتنگ رفتارهای اقتصادی و سمت و سوی معاملات با نیازهایی که برخاسته از دیدگاه ها و نوع نگرش انسان به برداشت آنها از مفاهیم اقتصادی، بر کسی پوشیده نیست. تنوع دیدگاه ها و عکس العمل های موجود در یک اجتماع از بعد اقتصادی را باید در کیفیت درک آنان از مفاهیمی چون رزق، روزی، رابطة تلاش و درآمد، چگونگی رقابت در عرصة اقتصادی، غایت فعالیت اقتصادی، رابطة کار و سرمایه و سود، رفتار بهینة فرد اقتصادی، شرایط و مقدمات لازم برای معاملات، کیفیت برخورد طرفین معاملات با یکدیگر، آشنایی کافی با عقود و لوازم آن ها، عوامل ایجاد فقر و ثروت، رابطة امور معنوی با مادی و بسیاری از مفاهیم اساسی دیگر جستجو کرد.

انسان ها در فعالیت های اقتصادی خرد و کلان خود، در هر یک از سه بخش دولتی، خصوصی و خصوصی_دولتی، همواره به دنبال حد اکثر کردن مطلوبیت های خود هستند و این مطلوبیت ها شکل نمی گیرند مگر با توجه به دیدگاه های آنان به مفاهیم اقتصادی فوق که گاه با موارد فرهنگی و اجتماعی و البته عقیدتی اجین شده اند.

یکی از اهداف اقتصادی در اسلام با ارائة تعاریف خاص و منحصر به فر خود از هر یک مفاهیم تلاش دارد تا انسان ها مفاهیم اقتصادی را برپایة آموزه های توحیدی و به دور از حواشی و جوسازی های پوشالی فرابگیرند تا برپایة مفهوم صحیح آنها دست به فعالیت های اقتصادی بزنند. از نظر اسلام برای دست یابی به سلامت اقتصادی، نوع نگرش به فعالیت های اقتصادی، اهمیت فوق العاده ای دارد و این فعالیت ها باید در مسیر رشد و تعالی انسان در کسب کمالات انسانی قرار بگیرند. بسیاری از مفاهیم مذکور، حتی در ادبیات اقتصاد متداول وجود ندارند و مابقی نیز نوعاً از تفاوت مفهومی بنیادین برخوردارند.

با تبیین و ترویج صحیح مفاهیم اقتصادی اسلام، مسیر دست یابی به سلامت اقتصادی کوتاه تر از همیشه خواهد بود و در صورت اجرای این اصل نظری است که مراحل متعدد نفی فساد، مبارزه و تلاش برای تعالی امکان پذیر خواهد بود.

تبیین و ترویج مفاهیم اقتصادی مورد اهتمام قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام بوده است و تلاش کرده اند تا با تعریف و تعیین جایگاه واقعی آنها، ار بسیاری از آسیب ها جلوگیری کنند. برای مثال در قرآن کریم بارها این نکته گوشزد شده است که رزق از جانب خداست و انسان ها حق ندارند نگاهی استقلالی بدان داشته باشند تا متعاقب این نگاه آن را آنطوری که خلاف احکام اسلامی است، کسب، سرمایه گذاری، هزینه و یا انباشته کنند. در واقع رابطة تبیین و ترویج صحیح مفاهیم اقتصادی از منظر اسلام یک گام پیشگیرانه و البته حیاتی در جهت نیل به سلامت اقتصادی محسوب می شود.

 

جواد ارباب

۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

ثم لأتینّهم من بین أیدیهم و من خلفهم و عن أیمانهم و عن شمآئلهم...

ثم لأتینّهم من بین أیدیهم و من خلفهم و عن أیمانهم و عن شمآئلهم...

حتما تا کنون شنیده اید که شیعه با دو رکن حیات بخش تاکنون پا برجا مانده است:

1.خط سرخ شهادت، که حاکی از گذشته ای طلائی برای شیعه است ویادآور حماسه ی امام حسین است که موجب ایجاد ویا تقویت روحیه ی شهدت طلبی در شیعیان میشود و ازین روست که آنها حماسه ی دیگری چون دفاع مقدس را توانستند بیافرینند!

2.خط سبز انتظار، که حکایت گر انتظار سخت شیعیان برای ظهور امام زمان است که سبب میشود تا شیعیان برای آینده از حرکت باز ننشینند ازین روست که بعضی ایجاد حکومت اسلامی و حاکمیت ولی فقیه را در دوران غیبت از وظایف خود میدانند!

این دو مصیبت وارده بر شیعه(شهادت سیدالشهدا و غیبت امام زمان) درست است که مصیبت است و باید برای آنها گریه کرد ولی قطعا امروزه نعمت هایی برای ما به حساب میروند وحیات شیعیان به آن دو وابسته است!

این دو سلاح شیطان را به شدت هراسان کرده تا آن جا که تیر های مختلفی از جهات گوناگون به سمت قلب شیعه نشانه رفته است. طبیعتا باید این تیرها را شناخت تا در این نبرد پیروز شد.

من قصد دارم تعدادی از حملات اول رجیم عالم را تبیین کنم البته که شاید به مزاج همه ی شما سازگار نباشد.

با من همراه باشید و منتظر بمانید...

مهدی مهدوی

 

۷ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

فقط 5 هزار تومان!

به نام حضرت حق

ساراهشت ساله بودکه ازصحبت پدرومادرش فهمیدبرادرکوچکش سخت مریض است وپولی هم برای مداوای آن ندارند. پدرنیزبه تازگی بیکارشده بودونمی توانست هزینه ی پرخرج پسرش رابپردازد.سارا شنیدکه پدرآهسته به مادرش گفت:تنها معجزه می تواند پسرمان رانجات دهد.

سارا سریع به اتاقش رفت وقلک کوچکش راشکست. مشغول به شمردن پول خردها شد.

((فقط پنج هزارتومان!!))

بعدآهسته ازدر خارج شدوبه داروخانه ی محله شان رفت. سکه های پول خردرا روی پیشخوان ریخت وگفت: خانم برادرم خیلی مریض است. می خواهم (معجزه ) بخرم چندتومان می شه؟

داروساز با تعجب پرسید:گفتی چی می خواهی!!؟ متاسفم دخترجان ولی ما اینجا معجزه نمی فروشیم.

چشمان ساراپرازاشک شدوگفت:تورابه خدا، حال برادرم خیلی بد است وبابام پول ندارد واین تمام پول من است .من ازکجا معجزه بخرم ؟؟

مردی که باظاهری مرتب گوشه ای ایستاده بودگفت: دخترم چه قدرپول داری؟

ساراپول هارا کف دستش ریخت و به مرد نشان داد.

آه این پول برای خریدن معجزه کافیه.-

بعدبه آرامی دست اوراگرفت وگفت: من می خواهم برادر و والدینت را ببینم.

فردای آن روزآن دکترتوانست باعمل جراحی روی مغز پسرک اورانجات دهد وپسرک را ازمرگ نجات داد.

پس از جراحی پدر نزد دکتر رفت وگفت :خداخیرتان دهد کار شما واقعاًشبیه به معجزه بود.می خواهم بدانم بابت هزینه ی عمل جراحی چقدر باید پرداخت کنم؟

دکتر لبخندی زدوگفت:هزینه ی عمل (پنج هزارتومان)می شد که قبلاً پرداخت شده!

 عرفان حسینی وفا

۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰