جمعی از اعضاء کانون توحید مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها قزوین

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

ثم لأتینّهم من بین أیدیهم و من خلفهم وعن أیمانهم و عن شمآئلهم...

ثم لأتینّهم من بین أیدیهم و من خلفهم وعن أیمانهم و عن شمآئلهم...

در شماره ی گذشته گفتیم که دو رکن حیات بخش شیعه خط سرخ شهادت و خط سبز انتظار است ونیز گفته شد که شیطان چه مقدار برای نابودی این دو تلاش میکند وقرارمان بر این شد که آفت هایی که از جانب شیطان متوجه این دو رکن شده است را بررسی کنیم.

اما خط سرخ شهادت:

1.قمه زنی: نیازی به بسط این مورد نیست چرا که هم شما آشنایی کافی دارید و هم افراد زیادی در این زمینه کار کرده اند، شاید بتوان گفت که این مورد فی نفسه از تیرهای شیطان به حساب نمیرود اما چیزی که مهم است این است که امروزه از این مورد به بدترین شکل بر علیه شیعیان دنیا سوء استفاده میشود تا خط سرخ شهادت در نظر ها تار و کدر شود و فرو بپاشد.

2.شبهات و انحرافات علمی:تحلیل حماسه ی کربلا و قیام خونین آن حضرت و حتی تبیین چگونگی آن واقعه مسلما کار هر کسی نیست و طبیعتا اختلافاتی نیز وجود دارد اما گاه این اختلافات به شبهاتی طوفانی تبدیل میشود که تبیین آنها برای عموم مردم فقط برای تشویش اذهانشان به درد میخورد.شاید یکی از عوامل به وجود آمدن این انحرافات سپردن تحلیل مسائل مذهبی به دست کت و شلواری های اسلام شناس باشد.

3.مداحان ومداحی: بعد از انقلاب به خصوص در دو دهه ی اخیر شیطان حملات خودش را به این قشر بیش از پیش تقویت کرد تا هیئت های مذهبی توانی برای مقابله نداشته باشند و در نهایت فروپاشی خط سرخ شهادت. از سویی بعضی مداحان به انحرافات اخلاقی دچار شدند که این مایه ی ننگ هیئت ها شد و از سوی دیگر مداحان برای پر رونق شدن مجالسشان از هر وسیله ای استفاده میکردند مثل گفتن یه سری خرافات در مداحی هایشان ویا استفاده از سبک ترانه های داخلی وخارجی!

4.خرافات مربوطه:در سال های اخیر شیطان معجزه ای کرد و از کرامات و شفا دادن های حضرت امام حسین وحضرت عباس علیهماالسلام سوء استفاده کرد، تا آنجا که برخی ساده لوحان را برآن داشت که ادعا کنندخود واسطه ای برای شفا دادنند ویا حتی اگرحیوانی پیدا میشد که برروی بدنش نقشی شبیه حسین و... داشت میگفتند که آن حیوان مورد توجه است.

5.عدم اثر گذاری گریه بر اعمال:چه بسیار کسانی که برای حضرت اباعبدالله گریه می کنند ولی در عمل درصدی به فکر انجام کارهایی که دل آن حضرت را خشنود میکند نیستند البته که همین گریه سبب دل آزردگی شیطان است اما پر واضح است این انحراف به او تسکین میبخشد.

در بخش بعدی به مهمترین آفت این خط میپردازیم و سپس در بخش های بعدی نیز سراغ خط دیگر خواهیم رفت.

مست فیض، مستفیض، ملتمس دعا

مهدی مهدوی

 

۸ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

شکوا

شکوا

به نام خداوند مهربانِ مهربانِ مهربان...

به نام مهربان. به نام آنکه مهر در دلم افروخت و طوری خلقم کرد که بی مهر لحظه ای زنده نمانم.

به نام خدایی که اساس دینش مهر است.

مهربانا! تو که می دانی بدن مهر لحظه ای زنده نخواهم بود. تو خود این قلب بی قرار را به من داده ای! که اگر لحظه ای آن را به محبتِ چیزی گره نزنم، آرام نمی گیرد.

خدایا! بی قرارم! هر روز هزار و یک چیز مرا به طرف خود می کشد. روحم را در بند خود در آورده اند. با اینکه میدانستم تنها تو آرامبخش دلهایی، اما باز دل به غیر تو سپردم. با اینکه می دانستم این معشوق ها باقی نخواهند ماند و روزی خزانشان خواهد رسید، باز به آنها دل بستم و تو را فراموش کردم.

قریبِ غریبم! چه کنم با این نفس؟ چه کنم با این اوضاع و احوالم؟

و چه خوب گفته است مولایمان ـ علی بن حسین علیهماالسلام ـ در مناجات الشاکین:

« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِلَهِی إِلَیْکَ أَشْکُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً وَ إِلَى الْخَطِیئَةِ مُبَادِرَةً وَ بِمَعَاصِیکَ مُولَعَةً وَ لِسَخَطِکَ مُتَعَرِّضَةً تَسْلُکُ بِی مَسَالِکَ الْمَهَالِکِ وَ تَجْعَلُنِی عِنْدَکَ أَهْوَنَ هَالِکٍ‏ کَثِیرَةَ الْعِلَلِ طَوِیلَةَ الْأَمَلِ إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَیْرُ تَمْنَعُ‏ مَیَّالَةً إِلَى اللَّعِبِ وَ اللَّهْوِ مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَ السَّهْوِ تُسْرِعُ بِی إِلَى الْحَوْبَةِ وَ تُسَوِّفُنِی بِالتَّوْبَة»

و چه کنم با دشمن بیرونم؟ اویی که قسم خورده تا مرا گمراه کند! «إِلَهِی أَشْکُو إِلَیْکَ عَدُوّاً یُضِلُّنِی وَ شَیْطَاناً یُغْوِینِی قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْوَاسِ صَدْرِی‏ وَ أَحَاطَتْ هَوَاجِسُهُ بِقَلْبِی یُعَاضِدُ لِیَ الْهَوَى وَ یُزَیِّنُ لِی حُبَّ الدُّنْیَا وَ یَحُولُ بَیْنِی وَ بَیْنَ الطَّاعَةِ وَ الزُّلْفَى»

و این دشمن درون و برون دست به دست هم دادند تا قلبم را کشتند و مرا به سمت هلاکت و خسران کشاندند. «إِلَهِی إِلَیْکَ أَشْکُو قَلْباً قَاسِیاً مَعَ الْوَسْوَاسِ مُتَقَلِّباً وَ بِالرَّیْنِ وَ الطَّبْعِ مُتَلَبِّساً وَ عَیْناً عَنِ الْبُکَاءِ مِنْ خَوْفِکَ جَامِدَةً وَ إِلَى مَا یَسُرُّهَا طَامِحَة»

خدایا! مهربانا! با این هجوم دشمن برون و درون چه می توانم بکنم؟ منی که بدون حول و قوه ی تو نمی توانم حرکت کنم، چگونه می توانم به این جهاد اکبر بروم؟ چگونه وقتی قلبم مرده و گناه اراده ام را ضعیف کرده و شیطان و دنیا برایم جلوه گری می کنند می توانم برخیزم و به سمت تو روی گردانم؟ خدایا منی که در قدرتم نیز ضعیفم چگونه در ضعفم ضعیف نباشم؟ «إِلَهی لاَ حَوْلَ لِی وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِقُدْرَتِکَ‏ وَ لاَ نَجَاةَ لِی مِنْ مَکَارِهِ الدُّنْیَا إِلاَّ بِعِصْمَتِک»  

کمکم کن، ای مهربان ترین مهربانها! «فَأَسْأَلُکَ بِبَلاَغَةِ حِکْمَتِکَ وَ نَفَاذِ مَشِیَّتِکَ أَنْ لاَ تَجْعَلَنِی لِغَیْرِ جُودِکَ مُتَعَرِّضاً وَ لاَ تُصَیِّرَنِی لِلْفِتَنِ غَرَضاً وَ کُنْ لِی عَلَى الْأَعْدَاءِ نَاصِراً وَ عَلَى الْمَخَازِی وَ الْعُیُوبِ سَاتِراً وَ مِنَ الْبَلاَءِ (الْبَلاَیَا) وَاقِیاً وَ عَنِ الْمَعَاصِی عَاصِماً بِرَأْفَتِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»

حسام یزدی

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰

جان سخن 6

هو

جان سخن 6

 

تأملی در آیات 20 و 21 سوره مبارکه سبأ

« وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیهِْمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ(20) وَ مَا کَانَ لَهُ عَلَیهِْم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن یُؤْمِنُ بِالاَْخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فىِ شَکٍ‏ّ وَ رَبُّکَ عَلىَ‏ کلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ حَفِیظٌ(21)»

« و قطعاً شیطان گمان خود را در مورد آنها (درباره‏ى استعداد فریب خوردن آنها)راست یافت. و جز گروهى از مؤمنان، [بقیه‏] از او پیروى کردند. (20) و [شیطان‏] را بر آنان تسلّطى نبود، جز آنکه کسى را که به آخرت ایمان دارد از کسى که در باره آن در تردید است (بوسیله وسوسه‏هاى او) باز شناسیم. و پروردگار تو بر هر چیزى نگاهبان است. (21)» (با استفاده از ترجمه های استاد فولادوند و خانم صفارزاده)

 

سوال 1- این آیات در باره چه کسانی است؟

سوال 2- پندار ابلیس درباره آنها چه بود که درست درآمد؟

سوال 3- مراد از تسلط ابلیس چیست؟

سوال 4- چه کسانی تحت تسلط شیطان نیستند؟

سوال 5- چرا فقط ایمان به آخرت ذکر شده است؟

سوال 6- آیا خدا برای شناخت بندگان مومن نیازی به ابلیس یا .. دارد؟

 

۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰