بسم الله الرحمن الرحیم

 

با نزدیک تر شدن به 24 خرداد بحث های انتخاباتی و تخریب ها و تبلیغ ها و وعدها و شعار های چهره ها هم داغ و داغ تر می شود.

فرقی هم نمی کند چه مخالفین نظام جمهوری اسلامی و چه موافقین در این ایام مهم ترین بحث های خود را به این موضوع اختصاص می دهند . اینکه چه کسی احتمال رای آوردن دارد و یا چه کسی برای این جایگاه مفید و مناسب است؟

در این نوشته قصد دارم به تامل پیرامون ویژگی های لازم رئیس جمهور بپردازم ، آن را به شما ارائه کنم تا با نظرات و نقدهای دوستان، بهتر و واضحتر بتوانم فرد مناسب این جایگاه را انتخاب کنم و رای خود را در انتخابات به صورت منطقی و نه از روی تعصب و احساسات و بازی های سیاسی انتخاب کنم.

رئیس جمهور کیست و چه جایگاهی دارد ؟

 

ابتدا باید بدانیم رئیس جمهور در  نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد و بعد به ویژگی های لازم برای رئیس جمهور اصلح بپردازیم : معنای لفظی رئیس جمهور: رئیس همه و یا اکثریت کشور است .

اما حدود این ریاست تا چه حدیست ؟ در ساختار فعلی حکومت ایران رئیس جمهور اختیار تام و مطلقه ندارد بلکه ساختار حکومت متشکل از سه قوه ی مجریه و قضائیه و مقننه است که البته این سه قوه تحت اشراف و نظارت ولی فقیه می باشند.

در واقع در ساختار فعلی حکومت سیاست های کلی نظام و جهت گیری های کلی کشور بدست ولی فقیه مشخص می شود

و رئیس قوه ی مجریه باید در جهت اجرای سیاست های کلی (که ولی فقیه مشخص کرده) فعالیت نماید.

 

رئیس جمهور اصلح و شایسته تر چه کسی است ؟

 

کسی که در این جایگاه می خواهد قرار بگیرد باید:

 اولا برنامه مشخص و مدون و دقیقی برای اجرایی شدن سیاست های کلی مشخص شده داشته باشد. که لازمه اش تخصص در مور مربوطه است.

دومین خصوصیت لازم برای رئیس جمهور سعه صدر و توان مدیریت منابع انسانی نیز وجود دارد به این معنا که فردی که می خواهد سکان کشتی حکومت را بدست بگیرد طبیعتا به تنهایی و یا با نیروهای اندک و غیر کارشناسی نمی تواند این مهم را به انجام برساند در نتیجه دوم ویژگی مهمی که رئیس جمهور باید داشته باشد توان مدیرت منابع انسانی اوست که بتواند از تمامی نیروهای موجود داخل کشور و حتی خارج از کشور در جهت پیاده ساختن و اجرای سیاست های کلی تدوین شده استفاده کند به صورت کلی یک مدیر خوب کسی است که همه ی مجموعه زیر دستی احساس کنند او مدیر آنهاست و نه آنکه رئیس عده ای خاص.

سومین ویژگی رئیس جمهور ایمان و تدین اوست گرچه این ویژگی مختص به رئیس جمهور نیست بلکه انسان به هرکس که می خواهد جایگاه مهم و پر قدرتی را احاله دهد باید به نوعی از این که او خیانت و دزدی و کم کاری و ... نمی کند مطمئن شود تا روزی این حقی که خودمان به او دادیم موجب خسران و ضرر خودمان  نشود.

از این سه خصوصیتی که ذکر شد به نظر می رسد تخصص و سعه صدر داشتن مهمتر از ویژگی سوم است. چون فردی که تخصص و توان مدیریتی دارد اگر هم وظیفه خود را انجام ندهد انتسابی به قشر ارزشی خاصی ندارد تا اینکه موجب بدبینی و بدنامی دین و دین داران شود و در ضمن در این شکل افراد شاخص متدین می توانند اعتراض کنند و فریاد بزنند ولی در صورتی که فردی از متدینین بی تخصص و نامدیر مسئول باشند از طرفی فرد مسئول، وظیفه خود را انجام نمی دهد و از طرف دیگر مومنین واقعی با بدنامی، کار برایشان سخت تر می شود و در آخر هم اعتراض همه بر سر افراد شاخص متدینین است و ایشان که باید شاخص باشند و کارهای غیر صحیح مسئولین را فریاد بزنند باید زبان در کام بگیرند چراکه دیگر فریادشان اثری نخواهد داشت.

ویژگی اولی را که ذکر کردیم یعنی تخصص ابعاد گسترده ای دارد و باید روشن شود که فرد مسئول در چه ساحتی باید تخصص داشته باشد؟

 

موضوعات مورد تخصص : فرهنگ، اقتصاد، آموزش ،کشاورزی، صنعت، بازرگانی،دیپلماسی

 

فرهنگ : رئیس جمهور باید با فرهنگ و اهمیت آن و ساز و کار های آن آشنا باشد و از آنجایی هم که از مهمترین اهداف مردم برای انقلاب اسلامی 57 جانشین شدن جامعه توحیدی به جای جامعه ی طاغوت بوده است در نتیجه از مهمترین اهداف حکومت فعلی هم همان باید باشد که اجرایی شدن این هدف بر عهده ی رئیس جمهور می باشد.

اما مراد از فرهنگ و متخصص بودن در این زمینه چیست؟ واضح است که وقتی از فرهنگ سخن می گوییم باید روشن کنیم در کدام جهان بینی سخن می گوییم ، و چون اکثریت غالب مردم این کشور مسلمان و اکثریت آنها هم شیعه اهل بیت علیهم السلام هستند فرهنگ مورد نظر یعنی پیدا کردن رفتار های توحیدی است که مطابق با فرمایشات قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است پس در مرحله ی اول فرد مسئول باید اسلام شناس خوبی باشد چه مجتهدا و چه تقلیدا در هر صورت باید اسلام را از منبع درست خود شناخته باشد

والبته شناخت اسلام به تنهایی برای فرهنگ سازی در جامعه کافی نیست بلکه برای این مهم نیاز به شناخت جامعه کنونی و فرهنگ غالب در جامعه است و نیز باید روش های پیاده سازی این احکام و غایات اسلامی و توحیدی را بداند به این روش های بیان حق وقتی همراه با زیبایی باشد هنر گویند پس او هنر را هم باید بفهمد

اقتصاد : یکی از مهمترین و ابتدایی ترین کارهایی که رئیس جمهور موظف به انجام آن است اجرای طرح های اقتصادی است برای این مهم هم نیاز به اسلام شناس بودن و نیز متخصص بودن در علم اقتصاد است.

علم : فرد مسئول باید نسبت به جایگاه علم در کشور و نیز اهمیت آن و سیستم های آموزشی برتر و نیز جایگاه علوم در نسبت باهم کاملا اشراف داشته باشد تا بتواند کشتی علم آموزی و عالم پروری را در جامعه به درستی هدایت کند و واضح است که تنها یک دانشمند پخته می تواند این شرایط را دارا باشد.

 کشاورزی و صنعت: آنچه لازم به نظر می رسد فهم درست از نیاز و پتانسیل موجود و نیز جایگاه هر کدام از کشاورزی و صنعت است تا با مدیریت و اولویت دادن به موضوعات مهم تر این دو را به صورت صحیح مدیریت نماید

و همینطور موضوعاتی مثل : نظام بهداشت و سلامت عمومی ، بازرگانی ، دیپلماسی خارجی و نیز تجهیزات جنگی و مباحث مربوط به دفاع نظامی و نیز تشکیلات اطلاعاتی که فرد رئیس جمهور برای پرداختن به هر کدام از این موضوعات نیاز است تا خود در تمام این امور به خوبی جایگاه موضوع را بداند و نیز پتانسیل های کشور درهر زمینه را هم به خوبی درک کرده باشد و برای اجرایی کردن و بالفعل نمودن پتانسیل های موجود در هر زمینه هم برنامه ای داشته باشد.

رئیس جمهور یا باید همانطور که در بالا گفته شد در تمام امور خود متخصص باشد و یا آنکه در امور مذکور از افرادی که متخصص این امر هستند استفاده کند

از آن جایی که معمولا خیلی احتمالش کم است یک نفر در عصر کنونی در تمام امور مذکور متخصص باشد در نتیجه رئیس جمهور مهم ترین نقشی که دارد اینست که نقطه ی وحدت نخبگانی باشد که در زمینه های مذکور متخصص و نخبه های آن رشته هستند به این صورت که رئیس جمهور باید بتواند نخبگان همه زمینه های مختلف را در جهت اجرائی شدن سیاست های کلی مشخص شده دور هم جمع کند و در هر موضوعی مدیریت تخصصی آن را به نخبه ای که متخصص آن می باشد بسپارد و نقش فرد رئیس جمهوری مدیریت و وحدت بخشی و ارتباط دادن و هماهنگی ها و تعیین اولویت ها بین موضوعات مختلف می باشد.

در این جا دیگر نیازی نیست رئیس جمهور خود مثلا متخصص در اقصاد باشد بلکه مقداری آشنایی کافی است البته در این صورت رئیس جمهور باید دست آن نخبگانی را که منتصب کرده کاملا باز بگذارد تا به واقع فرد نخبه باشد که آن امر را تدبیر کند کار رئیس جمهور تنها وحدت بین این امور و نیز اهم و مهم کردن آنها بر اساس مصالح کلان جامعه است .

در این صورت مهم ترین ویژگی رئیس جمهوری ویژگی دوم است یعنی توان مدیریت منابع انسانی می باشد یعنی فردی در این جایگاه می تواند مفید فایده باشد که اولا با محیط های علمی هر امر آشنایی کامل داشته باشد و با آنها ارتباط داشته باشد و نیز بتواند از افرادی با روحیات متفاوت در کنار هم یک گروه متحد بسازد در نتیجه نیاز به صعه صدر بسیار بالایی است تا هر گونه اختلافی غیر از اختلافات علمی را با توان مدیرت رفتاری خود از بین ببرد.

مرحله بعد تطابق دادن این اولویت ها به کاندیداهای موجود است ...

به نظر شما کدام کاندیدا این ویژگی ها را بیشتر در خود دارد؟ لطفا با ذکر دلیل بفرمایید تا قابل استفاده برای همگان باشد.

حامد یزدی