شبکه های اجتماعی یا ویروس های اجتماعی

بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مثل بارانى است که کشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بینى آنگاه خاشاک شود و در آخرت [دنیا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنیا جز کالاى فریبنده نیست.                                                                                 حدید 20

 

چند وقتی بود که همه دوستانم وحتی بعضی از اعضا خانواده در مورد چیزی به نام فیس بوک صحبت می کردند. من قبلا هم در مورد فیس بوک شنیده بودم ولی تا حالا فکر نکرده بودم که اون چه چیزی می تونه باشه.

یک روز که دوباره دوستام شروع به صحبت در مورد فیس بوک کردن من هم پرسیدم که اصلا فیس بوک چی هست؟؟

یک دفعه دیدم دوستام به هم خندیدند و گفتم تو واقعا نمی دونی فیس بوک چیه ؟

من هم سرم رو به نشانه نه نشون دادم.اونا دوباره به هم خندیدن.

اون روز خیلی نارحت شدم چون اونا به بچه های دیگه هم ماجرا رو گفتن اونهام منو مسخره کردند.

با خودم تصمیم گرفتم که من هم برم دنبال فیس بوکو ببینم اون چیه.

اون روز وقتی وارد خونه شدم سریع پای کامپیوتر رفتم وارد اینترنت شدم کلمه فیس بوک سرچ کردم.

اولش وارد یک آدرس شدم دیدم که فیلتره.بعد هم باز همین طور گشتم و اطلاعاتی خوندم فهمیدم که فیس بوک یک شبکه اجتماعی هست و خیلی چیزهایدیگه.

اومدم وارد فیس بوک شم دیدم که فیلتره. خب ما در این موارد به سادگی با فیلتر شکن فیلتر ها رو باز میکنیم. رفتم تو فیس بوک در خواست یک کاربر جدید زدم.ثبت نام کردم و کارهام رو انجام دادم و اومدم بیرون.

چند روز گذشت ولی دیدم تو فیس بوک خبری نیست.بعد از مدتی حدود یک هفته ولش کردم.تا این که یک روز با خودم گفتم بابا دیدی چیز خاصی نبود . تصمیم گرفتم برم و پرو فایلم رو پاک کنم.وقتی وارد فیس بوک شدم یک دفعه دیدم که چند نفر پیام دوستی دادن و اگه من قبول کنم میتونیم اطلاعات رد و بدل کنیم.من هم قبول کردم یک دفعه صفحه ای باز شد و وارد پروفایل اون شخصی که پیام داده بود شد. از فرداش دوباره نشستم پای فیس بوک. برام ایمیل و جک و لینک عکس و فیلم می فرستاند. یک بار در مورد بلند ترین برج جهان یک بار در مورد کوچک ترین ماشین جهان یک بار هم چندتا جک برام فرستاند.ولی راستش انگار اولاش مطلابش خوب بود وبعد از اون فیلم ها و عکس ها یک کمی مورد دار شد. ولی بگذریم بعد دیگه هر روز این قدر که دوستام زیاد شده بودند مجبور بودم روزی دو تا سه ساعت تو فیس بوک باشم.کم کم درس هام افت کرد و دیگه از مسیر اصلی زندگی دور شده بودم و وارد یک دنیا ی مجازی شده بودم .آیا من برای زندگی در دنیا ی مجازی آفریده شده بودم؟؟!!     

*******

آیا این جور افراد استفاده کننده از شبکه های اجتماعی با هدف خاصی از آن استفاده می کنند؟ 

 

 آیامی دانید چند نفر ایرانی عضو شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک هستند؟

جالب است بدانید که به گفته ابوترابی مدیر پرشین بلاگ 9 میلیون ایرانی عضو فیس بوک هستند.                                                                    

آیا میدانید که اوباما رئیس جمهور ایالات متحده فیس بوک را برای فرزندان خود ممنوع کرده است.            

آیا می دانید استفاده از فیس بوک در کشور چین ممنوع شده است.

حالا خودتان قضاوت کنید.

 

 

جهان بازی گری داند مکن با این جهان بازی       که در مانی به دام او اگرچه تیز پر بازی  برآوردم چو کاخی خوب و اکنون می‌فرود آرد        برآورده فرود آری نباشد کار جز بازی

محمدحسین سیمیار