باسمه تعالی

یک خانواده دارای فرزند می شود.این بچه تا سن 7 سالگی نزد خانواده و با توجه به شرایط خانه و خانواده،تربیت می یابد و رشد می کند.بعد از 7 سالگی وارد مدرسه و مقطع ابتدایی می شود و دوران تحصیلی خود در سیستم آموزشی کشور را آغاز می کند.(البته برخی از خانواده ها،بچه های خود را از سن 6 سالگی به پیش دبستانی می فرستند و برخی دیگر از سنین پایین تر به مهد کودک ها که هر کدام شرایط و ضوابط خاصی(هر چند محدود) برای خود دارند می فرستند.

مدارس ابتدایی پیش روی خانواده ها 2 دسته می شوند:1-مدارس دولتی 2-مدارس غیردولتی

خانواده ها بنابر دلایل مختلف،فرزندان را به یکی از این دو نوع مدرسه می فرستند.

یک دسته ی پنهان هم وجود دارد که بیشتر در اواخر دوره ی ابتدایی تاثیر خود را نشان می دهد و آن هم،آن دسته مدارسی هستند که بچه ها را برای قبولی در تیزهوشان و آمادگی در آزمون ها آماده می کنند و معمولا در هر شهری میان اهالی آن شناخته شده هستند.

به هر حال دانش آموز بعد از پایان دوره ی ابتدایی وارد مقطع راهنمایی یا متوسطه ی اول می شود.مدارس این دوره به دسته هایی تقسیم می شوند: 1-تیزهوشان(سمپاد) 2-دولتی 3-نمونه دولتی 4-غیردولتی

مدارس تیزهوشان نزد اذهان عامه ی مردم و خانواده ها دارای ارج وقربی است و دانش آموز بودن در این مدارس از نظرشان امتیازهای زیادی دارد.بعد از آن مدارس نمونه دولتی از چنین اهمیتی برخوردارند.

یکی از تفاوت هایی دانش آموز این دوره در مقایسه با ابتدایی احساس می کند؛تعدد معلم ها و دبیران است که تقریبا برای هر درس یک معلم جداگانه دارند در حالی که در ابتدایی یک معلم و یا حداکثر 3 بیشتر نداشتند.

در این دوره انتقال اطلاعات بین بچه ها فراوان است و بچه ها با هجمه ای از اطلاعات از جمله اطلاعات جدید و ناشناخته رو به رو می شوند که می تواند از هر ناحیه ای باشد و در شکل گیری شخصیت آنها بسیار موثر است و این دوره،دوره ای بحرانی محسوب می شود.

به هرصورت این دوره به پایان می رسد و وارد مقطع حساس بعدی می شود.نوع مدارس بعد از دوره ی راهنمایی(متوسطه ی اول) چند نوع می تواند باشد: 1-دبیرستان(شاخه ی نظری) 2-فنی و حرفه ای 3-کاردانش

شاخه ی نظری شامل 4 رشته ی ریاضی،تجربی،انسانی و معارف اسلامی است و از مدارس آن با عنوان دبیرستان یاد می شود.

شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل رشته های متعدد در زمینه های کشاورزی،صنعت و خدمات است.

در ابتدای دوره ی دبیرستان،دانش آموز با تصمیم جدی و سرنوشت ساز انتخاب رشته رو به رو می شود و ...

-در دو قسمت اول ابتدا به توضیحی کوتاه در مورد روند سیستم آموزشی کشور و مراحلی که یک فرد تا اخذ مدرک دکتری طی خواهد کرد می پردازیم و در قسمت های بعدی به بررسی و تحلیل جزئیات،نگرش ها،فرآیندها،سیاست گذاری ها،سیستم های موازی با آموزش و پرورش و ... در هر دوره و هم چنین به صورت کلی خواهیم پرداخت ان شاءالله.

-هم چنین باید اعلام کنم که این مطالب،نظر ها و نوشته های بنده و یا برداشت های بنده از دیگر بیان هاست.یقینا دارای ایرادات علمی و فنی خواهد بود که پیشاپیش پوزش می طلبم و امیدوارم اشتباهات بنده را اصلاح بفرمایید.

یاعلی(علیه السلام)

محمد آقبلاغی